『TRAFFICAL ZONE』
会 場:Gallery21(ホテルグランパシフィックLE DAIBA3 階)
会 期:2009.2.17-3.29
「都会。高効率と快適さを最優先するこの人間空間では、時間はもちろん、気温や湿度 も管理され、四季すら人工的に造られる。ここでは、人間が決めた仔細なルールが隅々 まで張り巡らされ、あらゆることが約束事として制御されている。夾雑物はすみやかに 排除され、人間にとって不要と判断されたモノはあっと言う間に廃棄される。そしてい つしかクリーンで、画一的な都市空間が世界中に生まれてきた。 しかし、鈴木ゆりあにとっての都会は違ったものだった。この若き感受性は都市空間に 潜むさまざまなモノたちの密やかな息づかいをずっと聞いていた。彼女は都会のディ ティールに目を向け、そこに存在する"呼吸している断片" をひとつひとつ拾い上げる 作業に取り組んだ。かつては"何ものかだった" モノのかけらを採集し、それらを丁寧 にコラージュする。この手法で、鈴木ゆりあは彼女にしか見えなかった"もうひとつの 世界" の存在を立証した。削ぎ落とされ、エッセンスとなって語りかけてくるモノたち のモノローグは力強く、そして美しい。「TRAFFICAL ZONE」、それは、魂と外界とが 最も純粋なかたちで出会い、行き交う磁場なのだろう。
太田菜穂子、 キュレーター」
"The time, the temperature, the humidity and even the four seasons are controlled and artificially prepared in the city of high efficiency and comfort for human being. Absolute is every rule made by human being there. Impurity and every useless thing is thrown away. Some clean cities and uniformed cities are made in this way in the world. But Yuria SUZUKI understands city differently. She feels breathing of different things living in the city. She watches details of city and picks up fragments of such breathing. She then makes collage of the fragments she has collected, and shows the world in a different way. The monolog of such fragments are told simply, strongly and elegantly. The images shown in the "TRAFFICAL ZONE" can be purely magnetic crossing point of the soul and existing world.
Naoko OHTA, Curator"
8×10 inches (203×254mm)34点
color (type C print )アクリル装丁 / covered with acrylic
20×24 inches(380×575mm) 17点
20×30 inches(490×740mm) 3点
アルミパネル装丁インクジェットプリント/ a inkjet print pasted on an aluminum panel
(800×1200mm) 6点
バナー(布地にインクジェットプリント) /printed on a cloth
(7000×1200mm) 4点
『跡-trace out-』
会 場:KODAK PHOTO SALON Gallery2
会 期:2007.2.28-3.6
「ひとりで街を歩いている時、突然自分に誘いかけてくる何か。 近づきファインダーを覗いて、何枚かシャッターを押すと、次第に確信となっていく。 それは東京の片隅だったり、イタリアのフィレンツェだったり、与論島だったり、場所に関係なくやってくる。雨に打たれて錆びたもの、使い古されて朽ち果てたもの、捨てられてコケの生えたもの、ひび割れたもの。私が吸い寄せられたのは、堆積した時間の跡であり、街の跡、島の跡であり、自分がたどった足跡であるのかもしれない。
鈴木ゆりあ」
"When I walk alone in town, suddenly I feel something calls me. As I get closer, the shutter is already in action. Only then I realize, I am taking pictures of "something". This happens anywhere, in side streets of Tokyo, in old town of Florence, in Yoron-island. It doesn't matter where I am. They may be rusted materials from heavy rain, old rotten objects, garbage covered in moss, cracked and broken items. It doesn't matter what they are. Something that calls me are traces of time, traces of town, traces of islland. They may be traces of my own path, that I get drawn into.
Yuria SUZUKI"
16×20 inches(318×478mm) 2点
20×24 inches(380×575mm) 17点
20×30 inches(490×740mm) 3点